16 Ocak 2011 Pazar

ZEYTİN YAĞLI KURU PATLICAN, BİBER DOLMASI

    Erzurum’ da yurtta kalırken hepimizin evinden sürekli içi yiyecek dolu koliler gelirdi. Ben kurutulmuş patlıcan ve dolmalık biberden  yapılmış bu  dolmayı birçok kişinin elinden yemiş olmama rağmen arkadaşım Birten’in annesi Sultan teyzenin Gaziantep’ten yapıp bize yolladığı bu dolmanın lezzetini hiçbir yerde tatmamıştım. Çok sevdiğim bu dolmayı yemek için sürekli Sultan teyzeyi bulamayacağım için Gaziantep mutfağının bu mükemmel lezzetini öğrendim ve  yaptım. Aldığım yorumlar genelde olumlu oldu.Ben tarifi verirken Gaziantep usulü demiyorum çünkü mutlaka başka püf noktaları vardır diye düşünüyorum.

     Yemek dergilerinden ve internet sayfasından bunların nasıl kurutulduğuna dair bilgiler okudum. Kısaca sizlere de bahsetmek istiyorum.Kışlık kuru dolmalıkları hazırlamaya Ağustos ayında başlanır. Patlıcanlar, dolmalık dediğimiz yuvarlak patlıcanlardan seçilir. Önce başları kesilir, içi oyulur daha sonra yuvarlak uçlu bir bıçakla yine içi kazınarak, iğneyle ipe dizilir ve ağızları yere bakacak şekilde güneşte asılarak kurutulur. Biberler de, yeşil ve kırmızı dolmalık biberlerden olur. Çok derin alınmadan, sadece çöp kısmı ve tohum kısmı alınarak oyulur. Bu da ipe dizilerek asılır. Yeşil biberler kızarsın diye gölge yerde kurutulur. Kırmızı biberler de güneşte kurutulur.






Malzemeler :

20 tane kuru patlıcan
15 tane kuru biber
1,5 çay bardağı zeytin yağı
2 su bardağı pirinç
8-9 diş sarımsak
5-6 tane kuru soğan
Bir demet maydanoz ve nane
2 kaşık biber salçası
2 kaşık domates salçası
1 tane limon veya nar ekşisi
1-2 tane küp şeker
Kimyon, isot, tuz

Biber ve patlıcanları suyunu birkaç kez değiştirerek ayrı ayrı sıcak suda haşlıyoruz. 4-5 dakika aralar halinde çok fazla haşlamayın. Daha sonra çok ince doğradığımız soğan ve sarımsakları zeytin yağında Pembeleşinceye kadar kavuralım içine salçalarımızı, pirincimizi, baharatlarımızı şekeri ilave edip  yarım bardak su ekleyip kavrulmaya bırakalım suyunu çektikten sonra maydanoz ve naneyi ekleyip dolmalarımızın içine bir parmak boşluk bırakacak şekilde sıkıştırmadan dolduralım tencereye yan şekilde yerleştirelim. Orta ateşte yarım saat 45 dk pişirelim. Tabi   pişmesine  yakın ben nar ekşisi hiç denemedim ya nar ekşisi bir iki kaşık ya da limonun suyunu dolmaların üzerine döküp 10 dk o şekilde ocakta kalsın soğuyunca servis tabağına alalım

Afiyet olsun :))

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder